Keuzehulp

U wilt een nieuwe elektrische fiets kopen, maar waar moet u op letten bij de aanschaf van uw ideale e-bike? Wij helpen u graag. Na het lezen van deze keuzehulp bent u goed geïnformeerd en klaar om uw e-bike uit te kiezen, maar koop hem nog niet, want ons belangrijkste advies is: vraag eerst een proefrit aan!

Instap

Let als eerste op de instap. Is de instap laag en breed genoeg voor uw, zodat u makkelijk op en af kunt stappen? De instap kan flink variëren, omdat de instap bepalend is voor de stabiliteit en het design van een e-bike. Als u een e-bike met een lage instap zoekt, test dan altijd of het frame dik en stabiel genoeg is tijdens het fietsen.

Framemaat, stuurpen en zadelpen

Het frame vormt de basis voor de zadelhoogte en stuurhoogte. Idealiter is het zadel en stuur op iedere hoogte en onderlinge afstand af te stellen, zodat één framemaat voldoet voor iedereen. Diverse e-bike frames zijn met behulp van een afstelbare zadelpen en stuurpen zo ontworpen dat voor vrijwel iedereen de gewenste zithoogte en -houding is in te stellen.

De zithoogte is perfect als u zittend op de fiets met uw tenen de grond kunt raken en tijdens het fietsen de benen niet geheel hoeft te strekken. De bovenkant van het zadel komt dan ongeveer tot heuphoogte. De zithoogte is iets anders dan de framemaat (afstand van het centrum van de trapas naar de bovenkant van de zitbuis). De zithoogte wordt naast het frame ook bepaald door de dikte van het zadel en de afstelbare (en verende) zadelpen. Kies dus nooit een te hoge framemaat, want dit beperkt uw zadel en zadelpen keuze.

Toch zie je ook fabrikanten die meerdere framematen aanbieden. Dit is vaak een puur optische keuze (m.u.v. de wielersport waar gewicht en aerodynamica een grote rol spelen). Een te hoog afgestelde zadelpen kan niet mooi ogen. Echter, als u kleiner bent dan 2 meter dan hoeft u zich daar geen zorgen over te maken en is bijvoorbeeld een framemaat 50 prima voor u. 

Zadel en handvatten

Tijdens het fietsen maakt u continue contact met het zadel, de handvatten en de pedalen. Zadelpijn en pijnlijke, tintelende handen zijn klachten die wij regelmatig horen. U kunt zadelpijn voor een groot deel voorkomen door bijvoorbeeld te kiezen voor een wat breder en dikker zadel met gel of traagschuim. De ene persoon houdt van een stug zadel en de ander van een zacht zadel. Probeer tijdens een proefrit meerdere zadels, zodat u weet wat voor u het lekkerst zit.

Als u snel last krijgt van tintelende handen dan zijn er ergonomische handvatten beschikbaar. Deze handvatten vallen precies in uw handpalmen, waardoor de druk en trillingen beter worden verdeeld.

Veiligheid

Met een elektrische fiets wordt vaker, langer en harder gefietst dan met een gewone fiets, niet voor niets zijn er specifieke veiligheidseisen met betrekking tot e-bikes. Een e-bike die aan de eisen voldoet is voorzien van een zogenaamde CE-markering op het frame.

Een belangrijk veiligheidsaspect zijn natuurlijk de remmen. Er zijn verschillende opties beschikbaar, zoals: v-brakes (remblokjes), rollerbrakes (opvolger van de trommelrem), (mechanische) schijfremmen en hydraulische remmen. De beste en veiligste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Deze remmen werken goed onder alle omstandigheden. De remschijf is alleen wel wat kwetsbaarder. V-brakes zijn simpele en goede remmen, die goed, maar wel iets minder remmen bij nat weer. Rollerbrakes remmen niet heel krachtig, maar zijn onderhoudsvrij en kunnen het wiel niet laten blokkeren als er krachtig geremd wordt. Gebruik een rollerbrake (achterwiel) bij voorkeur in combinatie met een V-brake of schijfrem (voorwiel).

Ook is een e-bike met middenmotor (met krachtsensor) veiliger dan een e-bike met voorwielmotor (met rotatiesensor). Met een voorwielmotor kan het voorwiel bij gladheid door bijvoorbeeld regen eerder gaan slippen. Ook reageert een rotatiesensor wat trager. E-bikes met enkel een rotatiesensor hebben daarom als extra veiligheid een motor cut off ingebouwd in de remhendel(s), zodat de motor altijd stopt als er geremd wordt. Let met betrekking tot uw veiligheid ook op het profiel van de banden. Voldoende profiel zorgt ervoor dat u ook bij nat weer voldoende grip heeft. Hetzelfde geldt voor anti-slip pedalen.

Accu en actieradius

De accu is vrijwel het duurste onderdeel van de e-bike. Deze wilt u het liefst niet vervangen en in ieder geval pas zo laat mogelijk. Hoe zorgt u hiervoor? Let bij de aanschaf van uw e-bike goed op de capaciteit van de accu. Dit wordt uitgedrukt in het aantal wattuur (Wh) en wordt berekend door het voltage (meestal 36V) te vermenigvuldigen met het aantal ampère-uur (Ah) van een accu. Bijvoorbeeld: een 36V, 13Ah accu, heeft een capaciteit van 36 x 13 = 468Wh. Hoe groter de capaciteit van de accu hoe groter uw actieradius.

Uw actieradius wordt door slijtage van de accu ieder jaar minder. Als u zorgt dat uw actieradius bij aanschaf 2 keer zo groot is dan nodig weet u zeker dat u vele jaren met de accu vooruit kunt. Maar wat is uw actieradius?

De actieradius is van veel factoren afhankelijk, zoals: het ondersteuningsniveau, lichaamsgewicht, temperatuur, wind, hellingen, veel remmen en optrekken, enzovoort. Meestal wordt gerekend dat je in een hoog ondersteuningsniveau ongeveer 15 km kunt fietsen per 100Wh en in een laag ondersteuningsniveau ongeveer 2 x zo ver. Bij een capaciteit van 468Wh ligt de actieradius tussen de 70 en 140 km, maar kan lager liggen door de hierboven genoemde factoren. Ook is een krachtige middenmotor iets minder zuinig dan een voorwielmotor. Je eigen actieradius weet je eigenlijk pas als je de accu een keer leeg hebt gereden. Verzeker u er bij aankoop van dat u de accu om kunt wisselen voor één met meer capaciteit als de actieradius tegenvalt.

Voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor?

De plaats van de motor heeft meestal een grote invloed op uw fietsbeleving. Iedere motor heeft zo zijn voor- en nadelen. Het is dus niet zo dat voor iedereen een bepaald type motor de beste optie is. Hieronder staat per criterium en per motortype de score (+++ = beste).

Criterium

Voorwielmotor

Middenmotor

Achterwielmotor

Gewicht

+++

+

++

Kracht

+

+++

++

Geluid

+++

++

++

Stabiliteit

++

+++

++

Verbruik/actieradius

+++

++

+++

Prijs

+++

+

+++

Onderhoud

+++

+

++

Gesloten kettingkast

+++

+++

+

Veiligheid

+

+++

++

Krachtsensor

+

+++

+

Wel of geen krachtsensor?

Een krachtsensor voelt hoeveel kracht u zelf uitoefent op de pedalen van de fiets. Hierdoor kunt u met uw eigen kracht de motorkracht reguleren. Als u zelf meer kracht zet op de pedalen, zult u merken dat de motor meer kracht gaat leveren. Dit geeft een heel natuurlijke fietsbeleving. Meestal ziet u een krachtsensor alleen terug bij e-bikes met een middenmotor. Voor mensen die zelf weinig kracht kunnen zetten is een e-bike met een rotatiesensor meestal een betere optie. U fietst bij dit type sensor meer mee met de motor.

Versnellingen

Verreweg de meeste fietsen en e-bikes hebben versnellingen. Bij lage snelheden wilt u niet te langzaam met de pedalen (en voeten) rond te hoeven gaan en bij hoge snelheden niet te snel. Met behulp van versnellingen zorgt u ervoor dat u met iedere snelheid de pedalen op uw tempo rond kunt laten gaan. De meeste systemen werken met tandwielen en zijn hierdoor trapsgewijs. Als deze tandwielen niet in de naaf van het wiel zitten spreekt men van een derailleur en als deze inwendig in de naaf zitten spreekt men van naafversnellingen. Bekende voorbeelden van naafversnellingen zijn de Nexus 7 en 8 van Shimano. Er zijn ook systemen die traploos zijn en niet met tandwielen werken. Voorbeelden van traploos schakelen zijn de naven van NuVinci. Hieronder een score-overzicht van de verschillende versnellingen (+++ = beste).

Criterium

Derailleur

Naafversnelling

Traploos schakelen

Aantal versnellingen

+++

++

+++

Zeer lichte versnelling

+++

++

++

Prijs

+++

++

+

Gesloten kettingkast

+

+++

+++

Onderhoud

+

+++

+++

Duurzaamheid

+

+++

+++

Geluid

+

++

+++

Bediening

+

+++

+++

Gewicht

+++

++

+

I.c.m. middenmotor

+

++

+++

Service en garantie

Een elektrische fiets is een kostbare investering waar u lang plezier van wilt hebben. Een goede service en garantie is hierbij essentieel. Goede service betekent dat u binnen de garantieperiode snel geholpen wordt zonder verborgen kosten, zoals verzendkosten. Helaas is dit niet bij iedere partij vanzelfsprekend. Gelukkig kunt u vaak online meningen en ervaringen (reviews) teruglezen of klanten tevreden zijn. Ga wel na of de de bron van deze reviews betrouwbaar is, zoals Google of de Feedback Company.

De normale garantieperiode van een e-bike bedraagt 2 jaar op alle onderdelen. Als een fabrikant een garantieperiode noemt, ga dan goed na voor welke onderdelen de garantieperiode geldt. De duurste onderdelen zijn de elektrische onderdelen. Probeer de garantieperiode hierop minimaal naar 3 jaar te krijgen. Zo verzekert u zich er van dat alle eventuele constructiefouten er uit zijn.

Score E-bikez

Wat betreft de bovenstaande aandachtspunten, staat hieronder de score van de elektrische fietsen van E-bikez (comfort = instap, framemaat, stuurpen, zadelpen, zadel en handvatten)

Criterium

Spark Go!

Spark ONE

Spark evo

NeXt

FLEX

Comfort

++

++

+++

+++

++

Veiligheid

+/++

+/++

++

+++

+/++

Actieradius

+++

+++

+++

+++

+++

Motor

++

++

+++

+++

++

Sensoren

+

+

+++

+++

+

Versnellingen

+

++

++

+++

++

Service

+++

+++

+++

+++

+++

Download de gratis brochure!

Ja, Stuur mij een gratis brochure toe met informatie
over e-bikez en de actuele prijzen.

e-bikes in het echt ervaren?

Plan nu vrijblijvend een proefrit in. U bepaalt de datum
en locatie. Maak een proefrit in uw eigen omgeving!

Waarom e-bikez

Als beste getest

De Spark ONE is beste elektrische fiets tot €1999,-. Deze test is uitgevoerd door de Fietsersbond en de Consumentenbond in samenwerking met De Telegraaf.

Reviews

De Spark ONE is beste elektrische fiets tot €1999,-. Deze test is uitgevoerd door de Fietsersbond en de Consumentenbond in samenwerking met De Telegraaf.

De voordelen op een rij

De Spark ONE is beste elektrische fiets tot €1999,-. Deze test is uitgevoerd door de Fietsersbond en de Consumentenbond in samenwerking met De Telegraaf.

E-bikez in het echt ervaren?

Plan nu vrijblijvend een proefrit in. U bepaalt de datum
en locatie. Maak een proefrit in uw eigen omgeving!

Heb je een vraag en wil je direct antwoord?

Bel mij terug E-mail ons

e-bikez logo diap